מטפסת הרים החלה לעלות לראש ההר עם בוקר והגיעה לפסגה לקראת ערב. היא נשארה ללון בראש ההר ולמחרת בבוקר החלה לרדת באותו המסלול. היא הגיעה לתחתית ההר לקראת ערב.
האם יש לאורך מסלול העליה והירידה נקודה בה שהתה המטפסת בדיוק באותו הזמן הן ביום בו טפסה והן ביום בו ירדה? אם אין נקודה כזו צריך לנמק מדוע אין ואם יש נקודה כזו צריך להוכיח שיש.
במקום שהמטפסת תרד למחרת תחשבו על אפשרות שהכפילה (או הצללית שלה) שלה יורדת לקראתה באותו יום בו עלתה...
תחשבו גם על אפשרות לשרטט את העליה בגרף כאשר ציר x הוא הזמן וציר y הוא המרחק ובאותו גרף תשרטטו גם את הירידה...
מוכרחה להיות נקודה כזו. כמו שכתבתי ברמזים, זה לא משנה אם היא ירדה למחרת או שמישהי אחרת (הכפילה או הצל שלה...) תרד לקראתה באותו יום. תמיד תהיה נקודת חיתוך שבה באותו הזמן שהתה המטפסת הן בעליה והן בירידה באותו המסלול.
תגובות (6)
-
אמיר
הסבר: אין קשר למהירות המטפסת בעלייה ובירידה. לצורך העניין נדמה שהטיפוס והירידה לא בוצעו בשני ימים עוקבים אלא בוצעו ע"י 2 מטפסות במקביל באותו היום. מאחר והן חייבות להיפגש בנקודה כלשהי זו בדרכה מעלה וזו בדרכה מטהת אזי זו הנקודה לאורך ההר בו תשהה המטפסת באותה קודת זמן ביום הן בעליה והן בירידה
-
ניר א
זה נכון רק אם המהירות בה היא עולה להר היא מהירות קבועה (דבר אשר אינו סביר כלל בטיפוס הרים אמיתי),
לצורך הדוגמא: במידה והטיפוס שערך מבוקר עד ערב התבצע בכ-12 שעות אך החלק העליון של ההר הוא הקשה ביותר להתקדמות אזי שאת החצי הראשון לטיפוס עברה המטיילת בזמן מהיר של שעתיים נניח ואת החצי העליון והקשה לטיפוס של ההר לקח למטיילת לטפס בכ 10 שעות,
לעומת זאת בשלב הירידה החצי העליון והקשה למעבר הוא גם החצי הראשון למסע ושוב גם ביום הירידה מההר החצי העליון לקח למטיילת כ10 שעות ירידה ואילו החצי התחתון והשני רק שעתיים.
וכך מצב בו המטיילת היתה באותו המיקום באותה השעה ביום לא התקיים כלל! -
הודיה
כן אכן יש נקודה כזו לפי הסירטוטים של הגרפים של X וY שבו X הוא הזמן וY מראה את המרחק זה לא משנה אם היא יורדת יום אחרי שהיא עולה לפסגה או שבעצם הצל שלה יורד לפניה תמיד תהיה נקודת חיתוך שתאפשר לדעת את אותו הזמן שבו שהתה המטפסת גם בעליה וגם בזמן ירידהתה מההר וזה עדיין יהיה אותו המסלול
Post comment as a guest